Het Ontwerp.

Deze pagina beschrijft het ontwerp van mijn baan.

Ontstaan Station Martinsdijk.

Mijn baan is een Nederlandse baan en gebaseerd op het station van Uitgeest. Ik heb lang lopen denken over een ontwerp van mijn baan en daarbij ook vriend Google niet geschuwd.

Via het zoeken op afbeeldingen van railplannen kwam ik dit ontwerp tegen.

Ik heb dit ontwerp verder uitgebreidt naar eigen wensen. Ik houd van een groot station met veel mogelijkheden Ik rijdt met treinen met zes wagons, dus lange stationssporen zijn gewenst. Daarnaast ook industrie. Links een haven met een containerterminal.

Rechts komt een kleine woonwijk en linksboven een klein winkelcentrum. Rechtsboven een bierbrouwerij.

Ik vind dat als een trein links uit het station vertrekt, deze ook weer links het station in moet komen. Vandaar dit ontwerp.

Het ontwerp is getekend met het software ontwerp programma Wintrack.

Schaduwstation 1.

Schaduwstation 1 wordt bereikt via de klimspiraal aan de rechterkant. Het schaduwstation ligt 40 cm diep tov het station.

De klimspiraal omvat 4 windingen die elk 10cm overbruggen en bestaat uit R4 en R5 bochten en heeft een hellingspercentage van 2,57 procent.

Het schaduwstation bestaat uit twee gedeeltes, elk 6 opstelsporen met een maximale lengte van 4,50 meter. Het wordt door koploper als een dynamisch schaduwstation bestuurd. Per spoor kan ik dus twee treinen kwijt, in totaal dus op dit schaduwstation 24.

Schaduwstation 2.

Schaduwstation 2 wordt bereikt via het paradespoor. Het schaduwstation ligt 20 cm diep tov het station.

Ook dit schaduwstation bestaat uit twee gedeeltes, elk 6 opstelsporen met een maximale lengte van 4,50 meter. Het wordt door koploper als een dynamisch schaduwstation bestuurd. Per spoor kan ik dus twee treinen kwijt, in totaal dus op dit schaduwstation 24.

In het totaal van beide schaduwstations kan ik dus 48 treinen kwijt.

3D weergave.

De 3D weergave geeft een beeld hoe het er ongeveer uit moet gaan zien.

Links de containerterminal met DHL loods, een haven met een keermogelijkheid voor de schepen. Verder links een opstelspoor voor de VAM wagons.

De trein vertrekt links uit het station en gaat via het paradespoor naar het tweede schaduwstation, hij moet daar over een ophaalbrug. Het dalende paradespoor komt verder langs wat boerderijen en een klein riviertje waar enkele woonboten liggen.Ook loopt er een klein landweggetje wat naar de hoofdweg aan de rechterkant loopt.

Aaan de rechterkant komt een woonwijk, Nederlandse huizen, waarschijnlijk van de firma Markenburg.

Via de hoofdweg langs de bierbrouwerij, Brand Bier, want die wagons heb ik, en het stion naar het winkelplein.